Veckan fortsätter, lika jobbig

I morse vaknade jag av att mamma rusade in på mitt rum och sa:
- Nu har fönstret i råttrummet varit öppet hela natten, mycket bryr du dig!

Hon glömde den lilla detaljen att det faktiskt var hon som öppnade fönstret igårkväll för att vädra där inne? Då borde hon väl stängt efter sig också. Hon sade åt mig att hon skulle städa och vädra där inne om jag gick med Tindra under tiden. Då var det väl ändå inte mitt ansvar att stänga där inne, och jag var inte in där något under kvällen heller eftersom att jag redan matat dem. Hmph.

Så jag sprang upp och stängde fönstret, satte igång värmeplattan i buren och flyttade den från den iskalla rummet. Jag hoppas att de inte blir sjuka, det räcker med att nakenfisen varit sjuk bra länge nu.

Jag lyckades dra mig till skolan och där mötte jag upp min klass för att sedan gå till Folkteatern. Vi fick kolla när de repade till föreställningen En turk, en bög och en chilenare. Den var riktigt bra. Det som gjorde att den blev så bra var nog att de tagit bort den fjärde väggen som man säger inom teater. De spelar och har ögonkontakt och pratar med publiken och spelar inte som om publiken inte fanns. De spelade även sig själva, det var en turk, en bög och en chilenare som spelade rollerna och när vi pratade med dem efteråt så fick vi även reda på att en del av sakerna i pjäsen hade de själva varit med om. Det var en riktigt bra pjäs om rasism och fördomar.

Senare på dagen hade vi svenska och sedan Kulturhistoria med vår otroligt tråkiga lärare. Hon pratar så monotont så till slut hör man ett ljud men inte alls vad hon säger. Orden flyter ihop och slutligen somnar man... det gjorde i alla fall jag under hennes nästan två timmar långa lektion idag. När vi äntligen fått sluta skulle vi självklart få läxa som vi fått varje lektion av henne sedan vi började. Vi är inne på vår tredje vecka och hon har givit oss ungefär 5 läxor redan, lugna ned dig lite kvinna. Läxor kan man få lite då och då, inte jämt. Vad gör man då i skolan om man ska behöva ta hem skolarbetet varje dag?

Efter skolan var jag till McDonalds med Erika för att få i mig lite mat innan min teorilektion på körskolan. När vi stod och köade så kom ettorna och Matilda dit så de åt med oss. Kvart i fyra började min lektion. Det var den mest värdelösa lektionen jag någonsin varit på. Det känns som att jag klagar på allt nu men jag kan inte rå för att jag haft en dålig dag. Vår lärare som vi egentligen ska havar sjuk så vi hade en annan tjej. Hon visade en power point, eller ja... hon klickade sig snabbt igenom den och ibland sa hon:
- Ja, så här kan det ju se ut ja.. mhm.. enkeltriktat alltså.. jaja.. ser ni farorna på bilden?
*någon säger något*
- Ja, precis.. så kan man ju tänka. Alla ser ju olika saker. *Klickar vidare*

Ja, den lektionen var inte särskilt givande.

Jag fick i alla fall se en bra pjäs idag, något positivt med dagen. Nu ska jag gå en sväng med min gnällande jycke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0