Råttor

Ja, sedan min blogg blev väldigt inaktiv så har jag skaffat mig råttor som jag har kommit fram till är världens mysigaste smådjur. Jag köpte två råttor utav en tjej i sätra som sålde dem för att henne söner hade tröttnat på dem. Det var två killar på 2 och 4 månader. Jag döpte den yngsta till Morgan och den äldsta till Torbjörn. Jag hann inte ha dem särskilt länge innan Torbjörn började bli sjuk vilket oturligt nog blev precis vid jul och nyår så det skulle bli fasansfullt dyrt att ta honom till veterinären, 2000 kronor enbart för att kolla på honom skulle de ha sedan skulle ju medicinen kosta. Och de pengarna hade jag tyvärr inte, så den 1:a januari avled Torbjörn, det var mykoplasma han dragit på sig. En ganska vanlig sjukdom bland råttor som är ungefär som lunginflammation. (Råttor har väldigt känsliga luftvägar)

När Torbjörn dött så hade jag bara Morgan kvar och man ska inte ha en ensam råtta så jag ringde runt till olika zooaffärer eftersom jag inte hittade någon uppfödare eller någon som sålde råttor på blocket just då. På Söders zoo kunde man beställa råttor från en uppfödare så jag gjorde det och fick veta att han skulle komma inom en vecka. När en vecka gått så sa de att det inte fanns någon som passade kriterierna så jag skulle få vänta en vecka till, då tyckte jag synd om Morgan så jag åkte till Gävleborgs zoo (som jag nu har märkt har världens underbaraste personal!) där jag köpte mig en nakenråtta på 5 månader. Det visade sig att en nakenfis kostade 250 medan en vanlig endast kostade 75? Jaja, men han var så söt så det var det värt! När jag kom hem blev jag glad över att Morgan och Fabio, som nakenråttan senare döptes till, gick så bra ihop men Fabio gick och hostade hela tiden. Efter ett tag så började han andas väldigt konstigt och det visade sig att även han var sjuk. Jag fick penicillin till honom gratis från Gävleborgs zoo och han åt det i ca en vecka men inget hände. Vid den här tiden så ringde de även från Söders zoo och sa att de hade en liten råttpojke på 6 veckor som väntade på att få komma hem till mig, jag tvekade ett tag men när hon sa att han var jättesöt så kunde jag inte låta bli så jag åkte dit och gjorde av med ytterligare 100 kr för att få hem ännu en råtta som jag döpte till Torbjörn Junior, fast han kallas för Junior.

Så nu har jag tre råttor! Fabio fick efter ett tag besöka veterinären (även det betalade Gävleborgs zoo) och då fick han ny medicin som han äter nu och som faktiskt verkar hjälpa lite. Sedan har jag även fått gratis mat till råttorna från Gävleborgs zoo för att jag haft så mycket problem med Fabio. De är jättesnälla och trevliga varje gång man är där så ska ni köpa djur från en djuraffär så rekomenderar jag Gävleborgs zoo!

På bilden är det Junior första dagen jag hade honom.
Nu har han växt otroligt mycket.


Morgan och Fabio


Torbjörn

Kommentarer
Postat av: jessica

Torbjörn, dagens bästa! ;)

2009-02-11 @ 23:44:38
URL: http://jessicamodd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0